Tabitha Kierszka

Pianoles in Zierikzee
Leerlingen krijgen les op een goede, akoestische piano van Yamaha. Ook staat er een Bechner-vleugel.Vanaf het prilste begin, nog voordat de leerling heeft leren noten lezen, worden er al leuke stukjes gespeeld. Vaak kunnen we deze stukjes als duet spelen, dus vierhandig, waardoor de leerling al vanaf de eerste lessen plezier heeft in het muziekmaken en samenspelen. De leerling leert op die manier ook vanaf het begin - heel belangrijk - ritmisch te spelen, en zijn/haar eigen partij aan te houden zonder in de war te raken.
Ik organiseer soms een voorspeelavond voor alle leerlingen in de vorm van een huiskamerconcert, ik heb plaats voor zo'n 25 tot 30 aanwezigen. Alle leerlingen die willen meedoen, spelen één of meerdere stukken op de vleugel.
In december 2006 begon ik met het geven van pianolessen aan een jongetje van 7 uit mijn vriendenkring.
Ik ontdekte daardoor mijn liefde voor het lesgeven, en ik leerde bovendien gaandeweg minstens net zoveel over wat er bij het geven van pianoles komt kijken, als mijn eerste leerling leerde pianospelen. Inmiddels ben ik meer les gaan geven aan leerlingen vanaf 6 jaar. Ik geef met succes en enthousiasme les aan beginnende maar ook aan halfgevorderde leerlingen.
Ik speel zelf sinds 1993 piano, en ik heb daarvan in totaal 12 jaar klassiek pianoles gehad. Eerst bij Cathy Kotoun in Zierikzee vanaf 1995, later vanaf 1999 bij Wim Boer in Burgh-Haamstede.
Mijn studie cultuurwetenschappen had een goede aansluiting bij mijn pianostudie. Ik begon met de modules Muziekwetenschappen (voornamelijk muziekgeschiedenis), en eindigde met een scriptie over een muzikaal thema.
Toen ik ontdekte dat het mogelijk is om ook Nederland muziekexamens te doen bij de Engelse ABRSM (Associated Board of the Royals Schools of Music) heb ik met onderscheiding de volgende examens gehaald: muziektheorie, graad 5, en piano, graad 6. Ook deed ik een voordrachtsexamen met het volgende programma: Prelude en Fuga in Fis-groot van Bach (BWV 858), de Arabeske opus 18 van Schumann, en Prelude opus 11 no. 10 in Cis-klein van Scriabin.
Tijdens de laatste piano3daagse in Rotterdam (2011) deed ik mee aan de inspirerende improvisatie-workshop van Bert van den Brink.
Wat het lesgeven betreft heb ik veel geleerd uit vakliteratuur over muziekpedagogische onderwerpen, zoals relevante artikelen uit Piano Bulletin van de EPTA en boeken als Practical Piano Pedagogy van Martha Baker-Jordan en Leren Musiceren - De didactiek van de instrumentale en vocale muziekles van Tom de Vree.

Pianoles in Zierikzee
Leerlingen krijgen les op een goede, akoestische piano van Yamaha. Ook staat er een Bechner-vleugel.Vanaf het prilste begin, nog voordat de leerling heeft leren noten lezen, worden er al leuke stukjes gespeeld. Vaak kunnen we deze stukjes als duet spelen, dus vierhandig, waardoor de leerling al vanaf de eerste lessen plezier heeft in het muziekmaken en samenspelen. De leerling leert op die manier ook vanaf het begin - heel belangrijk - ritmisch te spelen, en zijn/haar eigen partij aan te houden zonder in de war te raken.
Ik organiseer soms een voorspeelavond voor alle leerlingen in de vorm van een huiskamerconcert, ik heb plaats voor zo'n 25 tot 30 aanwezigen. Alle leerlingen die willen meedoen, spelen één of meerdere stukken op de vleugel.
In december 2006 begon ik met het geven van pianolessen aan een jongetje van 7 uit mijn vriendenkring.
Ik ontdekte daardoor mijn liefde voor het lesgeven, en ik leerde bovendien gaandeweg minstens net zoveel over wat er bij het geven van pianoles komt kijken, als mijn eerste leerling leerde pianospelen. Inmiddels ben ik meer les gaan geven aan leerlingen vanaf 6 jaar. Ik geef met succes en enthousiasme les aan beginnende maar ook aan halfgevorderde leerlingen.
Ik speel zelf sinds 1993 piano, en ik heb daarvan in totaal 12 jaar klassiek pianoles gehad. Eerst bij Cathy Kotoun in Zierikzee vanaf 1995, later vanaf 1999 bij Wim Boer in Burgh-Haamstede.
Mijn studie cultuurwetenschappen had een goede aansluiting bij mijn pianostudie. Ik begon met de modules Muziekwetenschappen (voornamelijk muziekgeschiedenis), en eindigde met een scriptie over een muzikaal thema.
Toen ik ontdekte dat het mogelijk is om ook Nederland muziekexamens te doen bij de Engelse ABRSM (Associated Board of the Royals Schools of Music) heb ik met onderscheiding de volgende examens gehaald: muziektheorie, graad 5, en piano, graad 6. Ook deed ik een voordrachtsexamen met het volgende programma: Prelude en Fuga in Fis-groot van Bach (BWV 858), de Arabeske opus 18 van Schumann, en Prelude opus 11 no. 10 in Cis-klein van Scriabin.
Tijdens de laatste piano3daagse in Rotterdam (2011) deed ik mee aan de inspirerende improvisatie-workshop van Bert van den Brink.
Wat het lesgeven betreft heb ik veel geleerd uit vakliteratuur over muziekpedagogische onderwerpen, zoals relevante artikelen uit Piano Bulletin van de EPTA en boeken als Practical Piano Pedagogy van Martha Baker-Jordan en Leren Musiceren - De didactiek van de instrumentale en vocale muziekles van Tom de Vree.
Disciplines
Doelgroepen
- Kinderen van 4 t/m 7 jaar
- Jong volwassenen van 13 t/m 21 jaar
- Kinderen van 8 t/m 12 jaar
Actief in de volgende gemeenten
- Schouwen-Duiveland
- 06 83380325
- http://www.tabitha.speeltpiano.nl
- http://www.kiesjedocent.nl/docentprofiel/tabitha-kierszka
Direct contact opnemen
Profiel rapporteren