Gera Gilda van der Meulen GeFluit
Met veel enthousiasme en interesse geef ik lessen aan (jonge)kinderen, jongeren en volwassenen. Zowel individueel als in groepen. De verschillen tussen de leerlingen onderling vind ik boeiend.
De leerling als persoon is voor mij uitgangspunt voor de invulling van de lessen; als een leerling mijn leskamer binnenkomt, komt er een mens binnen. Ik geniet wanneer een leerling geniet van het fluitspelen of geraakt wordt door de schoonheid van een muziekstuk.
Graag zie ik dat het leren bespelen van een instrument en het musiceren onderdeel zijn van de persoonlijke groei.
Ik vind mede daarom lesgeven een spannend en verantwoordelijk vak, er komt zo ontzettend veel aan de orde bij het (aan)leren en bespelen van een muziekinstrument.
Een juiste technische basis vind ik daarbij van belang. Niet als doel maar als middel. Uiteraard ter voorkoming van fysieke klachten, maar zeker om elke leerling de mogelijkheid te geven, zich naar eigen wensen en mogelijkheden, muzikaal te kunnen ontwikkelen en uit te drukken.
Wel ben ik meer en meer vanuit de zintuiglijke en innerlijke waarneming aan het lesgeven. Het idee hierbij is dat de leerling zelf meer door innerlijke voorstelling, voelen en horen ontdekt en ervaart, dan vanuit alleen technische aanwijzingen, vaardigheden en kennis.
En zeer belangrijk aspect bij een muziekinstrument leren bespelen is aandacht. Met het bespelen van een instrument word je je meer gewaar van je lichaam, van andere aspecten in jezelf en ontwikkel je je zintuigen.
Elke les bevat een samenspelmoment; speelplezier vind ik heel belangrijk en ook wil ik daarmee een eventueel teveel aan gericht zijn op techniek voorkomen.
Ik ben ervaren in het voorbereiden van een (HaFaBra-)examen of toelating voor het conservatorium.
Sinds mijn afstuderen heb ik geregeld leerlingen met ambitie en talent mogen begeleiden naar een toelating tot de vakopleiding, vaak met succes.
In mijn functie als fluitdocente heb ik de afgelopen jaren met regelmaat fluitlessen en workshops op basisscholen verzorgd. Ook het instuderen van een lied met bijbehorende bewegingen kwam aan de orde. In die lessen ben ik in positieve zin verrast door reacties van kinderen op (klassieke) muziek. Een ander belangrijk punt vind ik de kans, om met mijn instrument kinderen te bereiken, die anders wellicht niet in aanraking zullen komen met muziek en muziekonderwijs. Het bovenstaande heeft mijn interesse voor kunsteducatie, buiten de instrumentale lessen aan de muziekschool, gewekt.
In 2015 participeerde ik als fluitiste en docente in een project in Leens rondom H.N. Werkman. De 3 basisscholen aldaar deden een project rondom ‘vroeger’ waarin we liedjes van vroeger instudeerden en opnamen.
Wij zochten gezamenlijk liedjes uit, Arnold Veeman bewerkte ze en wij studeerden ze met de leerlingen in waarna een opname in de studio werd gemaakt.
Een voor mij vrij nieuwe doelgroep zijn ouderen, in een pilot in een vezorginstehuis werkte ik samen met een dansdocente met dementerenden en somatische patienten. Reacties van cliënten op mijn muziek, zeker van diegenen die op niets leken te reageren, heeft me diep geraakt.
Met veel enthousiasme en interesse geef ik lessen aan (jonge)kinderen, jongeren en volwassenen. Zowel individueel als in groepen. De verschillen tussen de leerlingen onderling vind ik boeiend.
De leerling als persoon is voor mij uitgangspunt voor de invulling van de lessen; als een leerling mijn leskamer binnenkomt, komt er een mens binnen. Ik geniet wanneer een leerling geniet van het fluitspelen of geraakt wordt door de schoonheid van een muziekstuk.
Graag zie ik dat het leren bespelen van een instrument en het musiceren onderdeel zijn van de persoonlijke groei.
Ik vind mede daarom lesgeven een spannend en verantwoordelijk vak, er komt zo ontzettend veel aan de orde bij het (aan)leren en bespelen van een muziekinstrument.
Een juiste technische basis vind ik daarbij van belang. Niet als doel maar als middel. Uiteraard ter voorkoming van fysieke klachten, maar zeker om elke leerling de mogelijkheid te geven, zich naar eigen wensen en mogelijkheden, muzikaal te kunnen ontwikkelen en uit te drukken.
Wel ben ik meer en meer vanuit de zintuiglijke en innerlijke waarneming aan het lesgeven. Het idee hierbij is dat de leerling zelf meer door innerlijke voorstelling, voelen en horen ontdekt en ervaart, dan vanuit alleen technische aanwijzingen, vaardigheden en kennis.
En zeer belangrijk aspect bij een muziekinstrument leren bespelen is aandacht. Met het bespelen van een instrument word je je meer gewaar van je lichaam, van andere aspecten in jezelf en ontwikkel je je zintuigen.
Elke les bevat een samenspelmoment; speelplezier vind ik heel belangrijk en ook wil ik daarmee een eventueel teveel aan gericht zijn op techniek voorkomen.
Ik ben ervaren in het voorbereiden van een (HaFaBra-)examen of toelating voor het conservatorium.
Sinds mijn afstuderen heb ik geregeld leerlingen met ambitie en talent mogen begeleiden naar een toelating tot de vakopleiding, vaak met succes.
In mijn functie als fluitdocente heb ik de afgelopen jaren met regelmaat fluitlessen en workshops op basisscholen verzorgd. Ook het instuderen van een lied met bijbehorende bewegingen kwam aan de orde. In die lessen ben ik in positieve zin verrast door reacties van kinderen op (klassieke) muziek. Een ander belangrijk punt vind ik de kans, om met mijn instrument kinderen te bereiken, die anders wellicht niet in aanraking zullen komen met muziek en muziekonderwijs. Het bovenstaande heeft mijn interesse voor kunsteducatie, buiten de instrumentale lessen aan de muziekschool, gewekt.
In 2015 participeerde ik als fluitiste en docente in een project in Leens rondom H.N. Werkman. De 3 basisscholen aldaar deden een project rondom ‘vroeger’ waarin we liedjes van vroeger instudeerden en opnamen.
Wij zochten gezamenlijk liedjes uit, Arnold Veeman bewerkte ze en wij studeerden ze met de leerlingen in waarna een opname in de studio werd gemaakt.
Een voor mij vrij nieuwe doelgroep zijn ouderen, in een pilot in een vezorginstehuis werkte ik samen met een dansdocente met dementerenden en somatische patienten. Reacties van cliënten op mijn muziek, zeker van diegenen die op niets leken te reageren, heeft me diep geraakt.
Disciplines
Doelgroepen
- Senioren 68+ jaar
- Jong volwassenen van 13 t/m 21 jaar
- Zorginstellingen
- Volwassenen 22+ jaar
- Amateurverenigingen/Koren
- Kinderen van 8 t/m 12 jaar
- Primair onderwijs
- Kinderen van 4 t/m 7 jaar
Actief in de volgende gemeenten
- Bedum
- De Marne
- Eemsmond
- Groningen
- Leeuwarden
- Winsum
- Zuidhorn
Direct contact opnemen
Profiel rapporteren