SanSiaKarina Tan SanSia beeldende kunst
Als professionele beeldhouwer vind ik het een uitdaging om mijn kennis over te dragen op zowel jong als oud. In het verleden heb ik in groep 7 en 8 les gegeven in driedimensionaal vormgeven. Als vrijwilliger geef ik in het VU MC Kinderstad boetseerworkshops. Mijn hoofddoel is dan niet het resultaat, maar het "bedenken van" en het interactief bezig zijn met andere kinderen, ouders en iedereen die maar aan mijn boetseertafel verschijnt. Vaak vele culturen door elkaar heen, maar dat maakt het zo boeiend. Ieder jaar ontvang ik leerlingen van een middelbare school in mijn atelier en werken zij samen met mij aan een opdracht. Dit jaar is het thema één van mijn beelden (des pattes noires). Dit bronzen beeld gaan zij evalueren en op de beeldhouwmanier (= weghalen) uit klei na maken, ieder met hun eigen visie. Op dit moment geef ik in eigen atelier beeldhouwles aan volwassenen. Moeilijke onderwerpen laat ik eerst in klei schetsen, pas daarna beginnen we aan het "echte" werk, de steen. Daarnaast ben ik als beeldhouwer verbonden aan een galerie, ik ben voorzitter van een groot kunstenaarscollectief en ik jureer als vak jurylid bij grote Kunstbeurzen. Dit alles bij elkaar maakt mij een compleet mens. Kritisch blijven, kritisch kijken maar bovenal mensen stimuleren om zich te ontwikkelen. Vaak is het "durven" het grootste probleem. Dan probeer ik te relativeren of ik laat aan de hand van een kleischets zien wat er gebeurt als hij/zij dit of dat zou doen. Ik vind het belangrijk dat men "niet zo maar iets doet", er moet wel een verhaal achter zitten of er moet een reden voor zijn. Ook moet er een vloeiend lijnenspel in het beeldhouwwerk komen; er moet een bepaalde logica in zitten. Anders wordt het chaos. Het materiaal, de steen, leent zich hiervoor niet. Het mooie van het werken in steen is, behalve het ontwerp en het creëren, ook de fase van het afwerken. Hoe secuurder het vijlen, schuren en polijsten, hoe mooier het resultaat. Vaak ontstaat tijdens het polijsten een kleurenpracht die je aan de buitenkant van de steen niet voor mogelijk hield.
Als professionele beeldhouwer vind ik het een uitdaging om mijn kennis over te dragen op zowel jong als oud. In het verleden heb ik in groep 7 en 8 les gegeven in driedimensionaal vormgeven. Als vrijwilliger geef ik in het VU MC Kinderstad boetseerworkshops. Mijn hoofddoel is dan niet het resultaat, maar het "bedenken van" en het interactief bezig zijn met andere kinderen, ouders en iedereen die maar aan mijn boetseertafel verschijnt. Vaak vele culturen door elkaar heen, maar dat maakt het zo boeiend. Ieder jaar ontvang ik leerlingen van een middelbare school in mijn atelier en werken zij samen met mij aan een opdracht. Dit jaar is het thema één van mijn beelden (des pattes noires). Dit bronzen beeld gaan zij evalueren en op de beeldhouwmanier (= weghalen) uit klei na maken, ieder met hun eigen visie. Op dit moment geef ik in eigen atelier beeldhouwles aan volwassenen. Moeilijke onderwerpen laat ik eerst in klei schetsen, pas daarna beginnen we aan het "echte" werk, de steen. Daarnaast ben ik als beeldhouwer verbonden aan een galerie, ik ben voorzitter van een groot kunstenaarscollectief en ik jureer als vak jurylid bij grote Kunstbeurzen. Dit alles bij elkaar maakt mij een compleet mens. Kritisch blijven, kritisch kijken maar bovenal mensen stimuleren om zich te ontwikkelen. Vaak is het "durven" het grootste probleem. Dan probeer ik te relativeren of ik laat aan de hand van een kleischets zien wat er gebeurt als hij/zij dit of dat zou doen. Ik vind het belangrijk dat men "niet zo maar iets doet", er moet wel een verhaal achter zitten of er moet een reden voor zijn. Ook moet er een vloeiend lijnenspel in het beeldhouwwerk komen; er moet een bepaalde logica in zitten. Anders wordt het chaos. Het materiaal, de steen, leent zich hiervoor niet. Het mooie van het werken in steen is, behalve het ontwerp en het creëren, ook de fase van het afwerken. Hoe secuurder het vijlen, schuren en polijsten, hoe mooier het resultaat. Vaak ontstaat tijdens het polijsten een kleurenpracht die je aan de buitenkant van de steen niet voor mogelijk hield.
Disciplines
Doelgroepen
- Primair onderwijs
- Jong volwassenen van 13 t/m 21 jaar
- Bedrijfsleven
- Senioren 68+ jaar
- Zorginstellingen
- Volwassenen 22+ jaar
- Voortgezet onderwijs
- Kinderen van 0 t/m 3 jaar
Actief in de volgende gemeenten
- Aalsmeer
- Amstelveen
- Amsterdam
- Ouder-Amstel
- Uithoorn
- 31624567459
- http://www.sansia.nl
- http://www.amstellandkunst.nl
- http://www.kiesjedocent.nl/docentprofiel/sansiakarina-tan
Direct contact opnemen
Profiel rapporteren