Karin Haanappel Haanappel Art International - Bureau voor Cultuureducatie & Instituut voor Vrouwelijke Kunstgeschiedenis
Karin Haanappel studeerde Kunstgeschiedenis en Algemene Letteren aan de Universiteit Utrecht. Haar doctoraalscriptie is getiteld 'Camille Claudel, l’or qu’elle trouve'. Al ruim twintig jaar houdt zij zich bezig met het leven en oeuvre van deze beeldhouwster. In 1993 heeft zij de beelden van Camille Claudel ontdekt in Musée Rodin in Parijs. Het is liefde op het eerste gezicht en het begin van een onverbrekelijke verbintenis. Haar grootste wens is haar scriptie uit te werken tot een volwaardige biografie. Met haar boek 'Camille Claudel, statuaire' laat zij een nieuw en helder licht schijnen over de gebeurtenissen in het leven van deze zeer getalenteerde vrouw, waardoor Camille Claudel haar rechtmatige positie in de kunstgeschiedenis (terug)krijgt.
In 1996 heeft Karin haar activiteiten op kunsthistorisch vlak ondergebracht in een eigen onderneming: Haanappel Art International – Bureau voor Cultuureducatie. Al bijna twintig jaar draagt zij met groot enthousiasme de kunst- en cultuurgeschiedenis over in binnen- en buitenland. Haar specialisme ligt bij vrouwelijke kunstenaars: vanaf de Venus van Willendorf tot aan de Nana-beelden van Niki de Saint Phalle en in het bijzonder Camille Claudel. Omdat vrouwelijke kunstenaars nog steeds onvoldoende belicht worden, heeft Karin in de zomer van 2009 het Instituut voor Vrouwelijke Kunstgeschiedenis opgericht. Het doel van dit instituut is door middel van onderzoek en onderwijs vrouwelijke kunstenaars een (grotere) plaats te geven in de canon van de kunstgeschiedenis. Hierdoor wordt zichtbaar dat kunst van meet af aan gemaakt is door mannen én vrouwen. Omdat de traditionele kunstgeschiedenis vooral een 'his story of art' is, schreef Karin het boek 'Herstory of Art' (2012) dat het eerste deel is van een drieluik en nog een vervolg zal krijgen in 'Herstory of Modern Art' en 'Herstory of Postmodern Art'. In 2010 schreef zij reeds 'Het Parijs van Isis', waarin zij aantoont dat de stad Parijs haar naam aan de Egyptische godin Isis heeft te danken.
In 2014 heeft Karin samen met haar broer Bernd een uitgeverij opgericht, Haanappel Publishers, die zich onder andere richt op kunst- en cultuurhistorische publicaties.
Als docent kunstgeschiedenis (met een eerstegraads lesbevoegdheid) neemt Karin je mee in de betoverende wereld van de kunst en vertelt zij de mooie en minder mooie verhalen achter de kunstwerken waardoor het geheel tot leven komt. Kunst raakt, inspireert, enthousiasmeert en maakt zonder meer gelukkig. Stuur een email voor meer informatie: info@haanappelart.nl
Karin Haanappel studeerde Kunstgeschiedenis en Algemene Letteren aan de Universiteit Utrecht. Haar doctoraalscriptie is getiteld 'Camille Claudel, l’or qu’elle trouve'. Al ruim twintig jaar houdt zij zich bezig met het leven en oeuvre van deze beeldhouwster. In 1993 heeft zij de beelden van Camille Claudel ontdekt in Musée Rodin in Parijs. Het is liefde op het eerste gezicht en het begin van een onverbrekelijke verbintenis. Haar grootste wens is haar scriptie uit te werken tot een volwaardige biografie. Met haar boek 'Camille Claudel, statuaire' laat zij een nieuw en helder licht schijnen over de gebeurtenissen in het leven van deze zeer getalenteerde vrouw, waardoor Camille Claudel haar rechtmatige positie in de kunstgeschiedenis (terug)krijgt.
In 1996 heeft Karin haar activiteiten op kunsthistorisch vlak ondergebracht in een eigen onderneming: Haanappel Art International – Bureau voor Cultuureducatie. Al bijna twintig jaar draagt zij met groot enthousiasme de kunst- en cultuurgeschiedenis over in binnen- en buitenland. Haar specialisme ligt bij vrouwelijke kunstenaars: vanaf de Venus van Willendorf tot aan de Nana-beelden van Niki de Saint Phalle en in het bijzonder Camille Claudel. Omdat vrouwelijke kunstenaars nog steeds onvoldoende belicht worden, heeft Karin in de zomer van 2009 het Instituut voor Vrouwelijke Kunstgeschiedenis opgericht. Het doel van dit instituut is door middel van onderzoek en onderwijs vrouwelijke kunstenaars een (grotere) plaats te geven in de canon van de kunstgeschiedenis. Hierdoor wordt zichtbaar dat kunst van meet af aan gemaakt is door mannen én vrouwen. Omdat de traditionele kunstgeschiedenis vooral een 'his story of art' is, schreef Karin het boek 'Herstory of Art' (2012) dat het eerste deel is van een drieluik en nog een vervolg zal krijgen in 'Herstory of Modern Art' en 'Herstory of Postmodern Art'. In 2010 schreef zij reeds 'Het Parijs van Isis', waarin zij aantoont dat de stad Parijs haar naam aan de Egyptische godin Isis heeft te danken.
In 2014 heeft Karin samen met haar broer Bernd een uitgeverij opgericht, Haanappel Publishers, die zich onder andere richt op kunst- en cultuurhistorische publicaties.
Als docent kunstgeschiedenis (met een eerstegraads lesbevoegdheid) neemt Karin je mee in de betoverende wereld van de kunst en vertelt zij de mooie en minder mooie verhalen achter de kunstwerken waardoor het geheel tot leven komt. Kunst raakt, inspireert, enthousiasmeert en maakt zonder meer gelukkig. Stuur een email voor meer informatie: info@haanappelart.nl
Disciplines
Doelgroepen
- Bedrijfsleven
- Senioren 68+ jaar
- Volwassenen 22+ jaar
Actief in de volgende gemeenten
- Amsterdam
- Arnhem
- Breda
- Nijmegen
- s-Hertogenbosch
- Tilburg
- Utrecht
- Zaltbommel
Direct contact opnemen
Profiel rapporteren