Kiesjedocent.nl
  • Inloggen voor docenten
  • Registreren
  • Help en info
Inloggen voor docenten | Registreren | Help en info
Overzicht van alle docenten op Kiesjedocent.nl

Anouk Platenkamp Anouk Platenkamp, Harpiste

Anouk geeft harples in haar studio in Nijmegen en op de muziekscholen van Dieren en Kleve (DE).

Haar uitgangspunt is dat in beginsel iedereen harp kan leren spelen; kinderen en volwassenen, mannen en vrouwen, met of zonder muzikale ervaring.
Vanaf het eerste begin zal het geluid van de harp je betoveren en dat nodigt je uit om het instrument te leren bespelen.
Anouk past haar manier van lesgeven aan op de leerling en streeft ernaar een persoonlijke band met haar leerlingen op te bouwen om het leerproces te vergemakkelijken. Ze kan les geven in iedere stijl, zowel op pedaal als op haakjesharp.

Les -specialisaties:
Naast gebruikelijke harplessen verzorgd zij ook specialistische lessen:
Harples op gehoor
Bij deze methode leert de leerling om muziek te spelen door te luisteren (en te kijken) naar de stukken die de docent voorspeelt. Leerlingen zeggen vaak dat de stukken die op deze manier geleerd zijn beter blijven hangen; ze hoeven de muziek maar in hun hoofd te horen en de vingers volgen als vanzelf.
Voor veel beginnende leerlingen kan het idee om op gehoor te leren spelen ontmoedigend zijn, maar er is een duidelijke manier om dit te leren. De lessen hebben een geleidelijke opbouw en er wordt nadruk gelegd op het herkennen van patronen, zowel in de muziek als in de hand positie.
Deze methode kan zonder het gebruik van bladmuziek toegepast worden of mét behulp van bladmuziek (waarbij de bladmuziek meestal gegeven wordt wanneer de muziek al uit het hoofd geleerd is). Het is de voorkeurswerkwijze bij het leren van folkmuziek, maar kan gebruikt worden voor het leren van ieder muziekstijl. Leerlingen kunnen zowel bestaande arrangementen leren spelen als zelf arrangementen leren maken.

Europese traditionele muziek
Al meer dan tien jaar speelt Anouk zelf traditionele muziek uit verschillende Europese landen, dat is een van de redenen waarom zij het leuk vindt om andere harpisten deze muziek te leren spelen.
De nadruk ligt in deze lessen op de stijl en het arrangeren. Veel traditionele muziek heeft zijn oorsprong in dansmuziek en dat maakt het belangrijk om de juiste swing van de muziek te kennen. Omdat de meeste traditionele muziek op gehoor is doorgegeven van de ene generatie naar de volgende, is er enige vrijheid in de uitvoering van de muziek. Vaak worden beslissingen over het arrangement, versieringen en interpretatie door de uitvoerende zelf gemaakt en kunnen deze zelfs per keer verschillen. Vanwege het traditionele element wordt deze muziek vaak op gehoor aangeleerd, maar het is ook mogelijk om van bladmuziek les te krijgen.

Creatief muziek maken
“Leren improviseren is voor mij erg bepalend geweest en heeft me de harpiste gemaakt die ik vandaag de dag ben. Het heeft een effect gehad op alle aspecten van mijn muzikale leven; van het uitvoeren van klassieke muziek tot het arrangeren van traditionele muziek en het spelen van therapeutische muziek.”
Over het afgelopen decennium is improvisatie, arrangeren en op andere manieren creatief met muziek omgaan steeds meer een onderdeel geworden van de muzikale lespraktijk. Voor veel klassiek opgeleide muzikanten is dit aspect van het lesgeven echter een uitdaging. Anouks ervaring met improvisatie, zowel solo als in een groep, maken haar bij uitstek geschikt om leerlingen te leren creatief met muziek om te gaan.

Anouk geeft harples in haar studio in Nijmegen en op de muziekscholen van Dieren en Kleve (DE).

Haar uitgangspunt is dat in beginsel iedereen harp kan leren spelen; kinderen en volwassenen, mannen en vrouwen, met of zonder muzikale ervaring.
Vanaf het eerste begin zal het geluid van de harp je betoveren en dat nodigt je uit om het instrument te leren bespelen.
Anouk past haar manier van lesgeven aan op de leerling en streeft ernaar een persoonlijke band met haar leerlingen op te bouwen om het leerproces te vergemakkelijken. Ze kan les geven in iedere stijl, zowel op pedaal als op haakjesharp.

Les -specialisaties:
Naast gebruikelijke harplessen verzorgd zij ook specialistische lessen:
Harples op gehoor
Bij deze methode leert de leerling om muziek te spelen door te luisteren (en te kijken) naar de stukken die de docent voorspeelt. Leerlingen zeggen vaak dat de stukken die op deze manier geleerd zijn beter blijven hangen; ze hoeven de muziek maar in hun hoofd te horen en de vingers volgen als vanzelf.
Voor veel beginnende leerlingen kan het idee om op gehoor te leren spelen ontmoedigend zijn, maar er is een duidelijke manier om dit te leren. De lessen hebben een geleidelijke opbouw en er wordt nadruk gelegd op het herkennen van patronen, zowel in de muziek als in de hand positie.
Deze methode kan zonder het gebruik van bladmuziek toegepast worden of mét behulp van bladmuziek (waarbij de bladmuziek meestal gegeven wordt wanneer de muziek al uit het hoofd geleerd is). Het is de voorkeurswerkwijze bij het leren van folkmuziek, maar kan gebruikt worden voor het leren van ieder muziekstijl. Leerlingen kunnen zowel bestaande arrangementen leren spelen als zelf arrangementen leren maken.

Europese traditionele muziek
Al meer dan tien jaar speelt Anouk zelf traditionele muziek uit verschillende Europese landen, dat is een van de redenen waarom zij het leuk vindt om andere harpisten deze muziek te leren spelen.
De nadruk ligt in deze lessen op de stijl en het arrangeren. Veel traditionele muziek heeft zijn oorsprong in dansmuziek en dat maakt het belangrijk om de juiste swing van de muziek te kennen. Omdat de meeste traditionele muziek op gehoor is doorgegeven van de ene generatie naar de volgende, is er enige vrijheid in de uitvoering van de muziek. Vaak worden beslissingen over het arrangement, versieringen en interpretatie door de uitvoerende zelf gemaakt en kunnen deze zelfs per keer verschillen. Vanwege het traditionele element wordt deze muziek vaak op gehoor aangeleerd, maar het is ook mogelijk om van bladmuziek les te krijgen.

Creatief muziek maken
“Leren improviseren is voor mij erg bepalend geweest en heeft me de harpiste gemaakt die ik vandaag de dag ben. Het heeft een effect gehad op alle aspecten van mijn muzikale leven; van het uitvoeren van klassieke muziek tot het arrangeren van traditionele muziek en het spelen van therapeutische muziek.”
Over het afgelopen decennium is improvisatie, arrangeren en op andere manieren creatief met muziek omgaan steeds meer een onderdeel geworden van de muzikale lespraktijk. Voor veel klassiek opgeleide muzikanten is dit aspect van het lesgeven echter een uitdaging. Anouks ervaring met improvisatie, zowel solo als in een groep, maken haar bij uitstek geschikt om leerlingen te leren creatief met muziek om te gaan.

Disciplines

  • Harp

Doelgroepen

  • Jong volwassenen van 13 t/m 21 jaar
  • Volwassenen 22+ jaar
  • Zorginstellingen
  • Kinderen van 8 t/m 12 jaar
  • Amateurverenigingen/Koren
  • Senioren 68+ jaar
  • Kinderen van 0 t/m 3 jaar
  • Mensen met een lichamelijke/geestelijke beperking

Actief in de volgende gemeenten

  • Arnhem
  • Leerdam
  • Nijmegen
  • Overbetuwe
  • Rheden
0622011604
http://www.harpiste.nl
http://www.kiesjedocent.nl/docentprofiel/anouk-platenkamp

Direct contact opnemen

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.
Is dit profiel in uw ogen incorrect? Rapporteer profiel
Is dit profiel in uw ogen incorrect? Rapporteer profiel

Profiel rapporteren

Bedankt voor uw bijdrage

Wij hebben uw melding in goede orde ontvangen.

Indien meer informatie van onze kant is gewenst, zullen wij contact met u opnemen.

Met vriendelijke groet,

Kiesjedocent

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Rapporteer profiel

Bedankt voor uw bijdrage

Wij hebben uw melding in goede orde ontvangen.

Indien meer informatie van onze kant is gewenst, zullen wij contact met u opnemen.

Met vriendelijke groet,

Kiesjedocent

Velden gemarkeerd met een * zijn verplicht.

Inloggen voor docenten | Registreren | Help en info

Groepen

  • Zorginstellingen
  • Senioren 68+ jaar
  • Jong volwassenen van 13 t/m 21 jaar
  • Amateurverenigingen/Koren
  • Volwassenen 22+ jaar
  • Mensen met een speciale behoefte
  • Voor/Na/Buiten schoolse opvang
  • Kinderen van 8 t/m 12 jaar
  • Voortgezet onderwijs
  • Kinderen van 4 t/m 7 jaar
  • Bedrijfsleven
  • Primair onderwijs
  • Kinderen van 0 t/m 3 jaar
  • Mensen met een lichamelijke/geestelijke beperking

Disciplines

  • Academische dans
  • Accordeon
  • Acrobatiek
  • Acteren
  • Afrikaanse dans
  • Alexander techniek
  • Algemene dansvorming
  • Algemene Muzikale Vorming (AMV)
  • Altblokfluit
  • Althobo
  • Althoorn
  • Altklarinet
  • Altsaxofoon
  • Altviool
  • Aquarelleren
  • Argentijnse Tango
  • Arrangeren
  • Bamboefluit
  • Bandcoaching
  • Bandoneon
  • Banjo
  • Bariton / Tenorsaxhoorn
  • Baritonsaxofoon
  • Barokcello
  • Barokviool
  • Basblokfluit
  • Basfluit
  • Basgitaar
  • Basklarinet
  • Bassaxofoon
  • Bastrompet
  • Bastuba
  • Bazuin
  • Beeldend orientatie
  • Beeldhouwen (hout)
  • Beeldhouwen (steen)
  • Beiaard / Klokkenspel
  • Biodanza
  • Blokfluit
  • Bodypercussie
  • Boetseren (Algemeen)
  • Boetseren (Portret- en model)
  • Breakdance
  • Bronsgieten
  • Bugel
  • Buikdans
  • Capoeira
  • Cello / Violoncello
  • Circustheater
  • Collage technieken
  • Compositie
  • Contrabas
  • Contrafagot
  • Cornet
  • Creativiteit
  • Dans (Algemeen)
  • Dans orientatie
  • Dansexpressie
  • Dansworkouts
  • Didgeridoo
  • Digitale beeldbewerking
  • DJ
  • Drama
  • Drums / Percussie
  • Dwarsfluit
  • Edelsmeden
  • Elektronisch orgel
  • Engelse hoorn
  • Ensemblecoaching
  • Euphonium
  • Fagot
  • Feldenkrais
  • Flamenco
  • Flamencogitaar
  • Foto & Film
  • Fotografie
  • Fusing
  • Gamedesign
  • Gitaar (Akoestisch)
  • Gitaar (Elektrisch)
  • Gitaar (Jazz)
  • Glasbewerken
  • Gospelzang
  • Grafiek kalligrafie
  • Grafisch vormgeven
  • Grafische technieken
  • HaFaBra Dirigent
  • Handboekbinden
  • Harmonika
  • Harmonium
  • Harp
  • Hiphop
  • Hobo
  • Hoorn
  • Housedance
  • Houtsnijden
  • Improvisatie
  • Instrumentale Oriëntatie
  • Interieur
  • Jazz dans
  • Jazzworkshops
  • Jeugdorkest
  • Keramiek
  • Keyboard
  • Kinderballet
  • Kinderdans
  • Kinderkoordirigent
  • Kinderyoga
  • Klarinet
  • Klassiek ballet
  • Klassieke dans
  • Klavecimbel
  • Kleinkunst / Cabaret
  • Kleuterdans
  • Koor / Koren
  • Koordirigent
  • Kunstgeschiedenis
  • Lame Sonore
  • Luisteren
  • Luit
  • Mandobas
  • Mandola
  • Mandoline
  • Mandoloncello
  • Mantra
  • Media
  • Merengue
  • Midwinterhoorn / Alpenhoorn
  • Mindfulness
  • Mode
  • Model & Portret
  • Model & Portret Fotografie
  • Moderne dans
  • Mondharmonica / Bluesharp
  • Mozaïek
  • Musical
  • Muziek op Schoot
  • Muziekconsulent
  • Muziekgeschiedenis
  • Muziektheorie
  • Muziektherapie
  • oboe d'amore / liefdeshobo
  • Orgel (Jazz- / Hammondorgel)
  • Orgel (Kerkorgel)
  • Orkest
  • Paaldansen
  • Panfluit
  • Pasteltekenen
  • Peuterdans
  • Piano (Algemeen)
  • Piano (Klassiek)
  • Piano (Modern)
  • Poëzie
  • Poppentheater
  • Popworkshops
  • Presentatietechniek
  • Producties
  • Regisseren
  • Repetitor
  • Ritme
  • Ruimtelijke technieken
  • Salsa
  • Saxofoon
  • Schilderen
  • Schrijven
  • Schuiftrompet
  • Showdance
  • Sieraden & emaillekunst
  • Slagwerk
  • Slagwerkensemble Dirigent
  • Social Media
  • Solfège
  • Songwriting
  • Sopraanblokfluit
  • Sopraansaxofoon
  • Sopraninoblokfluit
  • Sopraninosaxofoon
  • Streetdance
  • Studiotechniek
  • Styling
  • Symfonische orkesten dirigent
  • Synthesizer
  • Tactiel
  • Tapdans
  • Tekenen (Algemeen)
  • Tekenen (met de rechterhersenhelft)
  • Tekenen (model en portret)
  • Tenorblokfluit
  • Tenorhoorn
  • Tenorsaxofoon
  • Textiel
  • Theater
  • Theaterdans
  • Toneel
  • Traverso
  • Trekharmonica
  • Trombone
  • Trompet (Algemeen)
  • Tuba
  • Ukelele
  • Vakleerkracht Muziek PO/VO
  • Vibrafoon
  • Video & Animatie
  • Vilten
  • Viola da gamba
  • Viool
  • Vormgeving & Design
  • Webdesign
  • Werelddans
  • Xylofoon
  • Yoga
  • Zang / Zangcoaching
  • Zangyoga

Gemeenten

  • Aa en Hunze
  • Aalburg
  • Aalsmeer
  • Aalten
  • Achtkarspelen
  • Alblasserdam
  • Albrandswaard
  • Alkmaar
  • Almelo
  • Almere
  • Alphen aan den Rijn
  • Alphen-Chaam
  • Ameland
  • Amersfoort
  • Amstelveen
  • Amsterdam
  • Apeldoorn
  • Appingedam
  • Arnhem
  • Assen
  • Asten
  • Baarle-Nassau
  • Baarn
  • Barendrecht
  • Barneveld
  • Bedum
  • Beek
  • Beemster
  • Beesel
  • Bellingwedde
  • Bergeijk
  • Bergen (L)
  • Bergen (NH)
  • Bergen op Zoom
  • Berkelland
  • Bernheze
  • Best
  • Beuningen
  • Beverwijk
  • Binnenmaas
  • Bladel
  • Blaricum
  • Bloemendaal
  • Bodegraven-Reeuwijk
  • Boekel
  • Borger-Odoorn
  • Borne
  • Borsele
  • Boxmeer
  • Boxtel
  • Breda
  • Brielle
  • Bronckhorst
  • Brummen
  • Brunssum
  • Bunnik
  • Bunschoten
  • Buren
  • Bussum
  • Capelle aan den IJssel
  • Castricum
  • Coevorden
  • Cranendonck
  • Cromstrijen
  • Cuijk
  • Culemborg
  • Dalfsen
  • Dantumadeel
  • De Bilt
  • De Friese Meren
  • De Marne
  • De Ronde Venen
  • De Wolden
  • Delft
  • Delfzijl
  • Den Haag
  • Den Helder
  • Deurne
  • Deventer
  • Diemen
  • Dinkelland
  • Doesburg
  • Doetinchem
  • Dongen
  • Dongeradeel
  • Dordrecht
  • Drechterland
  • Drimmelen
  • Dronten
  • Druten
  • Duiven
  • Echt-Susteren
  • Edam-Volendam
  • Ede
  • Eemnes
  • Eemsmond
  • Eersel
  • Eijsden-Margraten
  • Eindhoven
  • Elburg
  • Emmen
  • Enkhuizen
  • Enschede
  • Epe
  • Ermelo
  • Etten-Leur
  • Ferwerderadeel
  • Franekeradeel
  • Geertruidenberg
  • Geldermalsen
  • Geldrop-Mierlo
  • Gemert-Bakel
  • Gennep
  • Giessenlanden
  • Gilze en Rijen
  • Goeree-Overflakkee
  • Goes
  • Goirle
  • Gorinchem
  • Gouda
  • Grave
  • Groesbeek
  • Groningen
  • Grootegast
  • Haaksbergen
  • Haaren
  • Haarlem
  • Haarlemmerliede en Spaarnwoude
  • Haarlemmermeer
  • Halderberge
  • Hardenberg
  • Harderwijk
  • Hardinxveld-Giessendam
  • Haren
  • Harlingen
  • Hattem
  • Heemskerk
  • Heemstede
  • Heerde
  • Heerenveen
  • Heerhugowaard
  • Heerlen
  • Heeze-Leende
  • Heiloo
  • Hellendoorn
  • Hellevoetsluis
  • Helmond
  • Hendrik-Ido-Ambacht
  • Hengelo
  • Het Bildt
  • Heumen
  • Heusden
  • Hillegom
  • Hilvarenbeek
  • Hilversum
  • Hof van Twente
  • Hollands Kroon
  • Hoogeveen
  • Hoogezand-Sappemeer
  • Hoorn
  • Horst aan de Maas
  • Houten
  • Huizen
  • Hulst
  • IJsselstein
  • Kaag en Braassem
  • Kampen
  • Kapelle
  • Katwijk
  • Kerkrade
  • Koggenland
  • Kollumerland en Nieuwkruisland
  • Korendijk
  • Krimpen aan den IJssel
  • Krimpenerwaard
  • Laarbeek
  • Landerd
  • Landgraaf
  • Landsmeer
  • Langedijk
  • Lansingerland
  • Laren
  • Leek
  • Leerdam
  • Leeuwarden
  • Leeuwarderadeel
  • Leiden
  • Leiderdorp
  • Leidschendam-Voorburg
  • Lelystad
  • Leudal
  • Leusden
  • Lingewaal
  • Lingewaard
  • Lisse
  • Littenseradeel
  • Lochem
  • Loon op Zand
  • Lopik
  • Loppersum
  • Losser
  • Maasdriel
  • Maasgouw
  • Maassluis
  • Maastricht
  • Marum
  • Medemblik
  • Meerssen
  • Menaldumadeel
  • Menterwolde
  • Meppel
  • Middelburg
  • Midden-Delfland
  • Midden-Drenthe
  • Mill en Sint Hubert
  • Moerdijk
  • Molenwaard
  • Montferland
  • Montfoort
  • Mook en Middelaar
  • Muiden
  • Naarden
  • Neder-Betuwe
  • Nederweert
  • Neerijnen
  • Nieuwegein
  • Nieuwkoop
  • Nijkerk
  • Nijmegen
  • Nissewaard
  • Noord-Beveland
  • Noordenveld
  • Noordoostpolder
  • Noordwijk
  • Noordwijkerhout
  • Nuenen, Gerwen en Nederwetten
  • Nunspeet
  • Nuth
  • Oegstgeest
  • Oirschot
  • Oisterwijk
  • Oldambt
  • Oldebroek
  • Oldenzaal
  • Olst-Wijhe
  • Ommen
  • Onderbanken
  • Oost Gelre
  • Oosterhout
  • Ooststellingwerf
  • Oostzaan
  • Opmeer
  • Opsterland
  • Oss
  • Oud-Beijerland
  • Oude IJsselstreek
  • Ouder-Amstel
  • Oudewater
  • Overbetuwe
  • Papendrecht
  • Peel en Maas
  • Pekela
  • Pijnacker-Nootdorp
  • Purmerend
  • Putten
  • Raalte
  • Reimerswaal
  • Renkum
  • Renswoude
  • Reusel-De Mierden
  • Rheden
  • Rhenen
  • Ridderkerk
  • Rijnwaarden
  • Rijssen-Holten
  • Rijswijk
  • Roerdalen
  • Roermond
  • Roosendaal
  • Rotterdam
  • Rozendaal
  • Rucphen
  • s-Hertogenbosch
  • Schagen
  • Scherpenzeel
  • Schiedam
  • Schiermonnikoog
  • Schijndel
  • Schinnen
  • Schouwen-Duiveland
  • Simpelveld
  • Sint Anthonis
  • Sint-Michielsgestel
  • Sint-Oedenrode
  • Sittard-Geleen
  • Sliedrecht
  • Slochteren
  • Sluis
  • Smallingerland
  • Soest
  • Someren
  • Son en Breugel
  • Stadskanaal
  • Staphorst
  • Stede Broec
  • Steenbergen
  • Steenwijkerland
  • Stein
  • Stichtse Vecht
  • Strijen
  • Ten Boer
  • Terneuzen
  • Terschelling
  • Texel
  • Teylingen
  • Tholen
  • Tiel
  • Tilburg
  • Tubbergen
  • Twenterand
  • Tynaarlo
  • Tytsjerksteradiel
  • Uden
  • Uitgeest
  • Uithoorn
  • Urk
  • Utrecht
  • Utrechtse Heuvelrug
  • Vaals
  • Valkenburg aan de Geul
  • Valkenswaard
  • Veendam
  • Veenendaal
  • Veere
  • Veghel
  • Veldhoven
  • Velsen
  • Venlo
  • Venray
  • Vianen
  • Vlaardingen
  • Vlagtwedde
  • Vlieland
  • Vlissingen
  • Voerendaal
  • Voorschoten
  • Voorst
  • Vught
  • Waalre
  • Waalwijk
  • Waddinxveen
  • Wageningen
  • Wassenaar
  • Waterland
  • Weert
  • Weesp
  • Werkendam
  • West Maas en Waal
  • Westerveld
  • Westervoort
  • Westland
  • Weststellingwerf
  • Westvoorne
  • Wierden
  • Wijchen
  • Wijdemeren
  • Wijk bij Duurstede
  • Winsum
  • Winterswijk
  • Woensdrecht
  • Woerden
  • Wormerland
  • Woudenberg
  • Woudrichem
  • Zaanstad
  • Zaltbommel
  • Zandvoort
  • Zederik
  • Zeevang
  • Zeewolde
  • Zeist
  • Zevenaar
  • Zoetermeer
  • Zoeterwoude
  • Zuidhorn
  • Zuidplas
  • Zuidwest-Friesland
  • Zundert
  • Zutphen
  • Zwartewaterland
  • Zwijndrecht
  • Zwolle

Kiesjedocent.nl

Kiesjedocent.nl
Korte Noorderweg 22
1221 NB Hilversum
info@kiesjedocent.nl
Volg ons op
Facebook